Hong Kong

14 november 2013 - Hong Kong Island, China

Met een visum voor 30 dagen op zak stak ik met de jongens van het Eckart de Chinese grens over naar Hong Kong. De stinkende wasems van tofu, het getoeter op straat en de spugende Chinezen liet ik achter me om een wereld van verschil tegemoet te gaan.

Hong Kong is geweldig! Het is alles wat je er van verwacht en nog veel meer!

Met Lynn als gids zagen we zo veel verschillende dingen. Lynn studeert in Hong Kong en weet dus alle toffe plekjes.
De eerste dag werd ik meegenomen naar een marktje wat weer typisch Chinees was, maar met een groot verschil: er werden geen foto's van me gemaakt. Een verademing.

's Avonds gingen we met zijn vieren bij de onder studenten populaire Mr. Wong eten. Een vriendelijke man die je onbeperkt eten en drinken geeft voor $60, omgerekend 6 euro. Geen geld dus.
Een aantal dagen later kwam naar boven dat Mr Wong een dikke Mercedes Benz rijdt en dat zijn toko een witwasorganisatie is voor drugsgeld. Maar het eten was top! ;-)

Als afsluiter van de leuke dag gingen we naar de paardenraces. Midden in de stad staat een renbaan en kan er gewed worden op paarden met namen als Hong Kong Dancer en Tour de Force. Als fervent kermisgokker en kamelenracespeler kon ik het niet laten om de gok te wagen. Tot twee keer toe helaas niets gewonnen, maar de sfeer was top!

Met nog een biertje van 15 euro op een dakterras werd de dag definitief afgesloten en gingen Lynn en ik terug naar de campus waar ik de komende 3 nachten zou logeren.

In Hong Kong had ik verder nog de Victoria Peak bezocht wat een mooi maar smoggig uitzicht gaf over de indrukwekkende stad met haar vele wolkenkrabbers. Ook bezocht ik de 10.000 Buddhas monastry, een monnikenklooster met geen 10.000 maar 12.800 Boeddhabeelden. De naam is mij een raadsel, maar het was wel erg mooi en rustig en een goede manier om de drukke stad te ontvluchten.

Hong Kong bestaat uit vele eilanden en met Lynn en een vriendin van haar gingen we op mijn laatste dag naar Hap Mun Bay. Door eerst de bus te nemen en toen nog een bootje kwamen we aan op dit heerlijk relaxte en kleine eilandje. Het had niks te bieden behalve een strandje, een schone zee en een Chineesvrije omgeving.

's Avonds nam ik de lange metrorit naar het vliegveld om daar op het vliegtuig naar Kathmandu, Nepal te stappen.
Het hoofdstuk China werd hier afgesloten en een nieuw avontuur stond me te wachten.

1. Peter raaijmakers:
    29 november 2013
    wat een avontuur, geniet er van, peter en annelies.
  2. Gerrit talens:
    2 januari 2014
    Mooi verslag van je reis,heel verfrissend en goed dat je zoiets onderneemd.Dit neem je voor de rest van je leven als een grote ervaring met je mee.
    Ben overigens klant en kennis van je moeder,vandaar de belangstelling.
    Nog een prettige reis een goed 2014 en goede gezondheid.
    Groet Gerrit Talens.