De straten van Thamel

16 december 2013 - Kathmandu, Nepal

De toeristische wijk van Kathmandu heet Thamel. Waar je ook kijkt vind je winkeltjes met Nepal t-shirts, Boeddha's, "echte" Pashmina sjaals, thee en trekkingbenodigdheden.
Thamel is een walhalla voor de bergsportbeoefenaar met jassen, broeken, schoenen, stokken, slaapzakken en noem het maar op in alle soorten, kleuren, maten en merken. Uiteraard is alles nep of 'van de vrachtwagen gevallen'.
De kunst is dan ook om bij elke aankoop flink af te dingen. Na even oefenen ben ik er al een stuk handiger en bikkelhard in geworden. Het gaat als volgt:

Winkelier: "Namaste madam." (oh ja, ze spreken me hier aan als madam. Een titel die me wel aanstaat.)
Ik: "Namaste sir."
Hij: "Anything you like?"
Ik: "Yes. How much is this Buddha?"
Hij: "Normally 650 Rupees but for you 600 Rupees madam." (+/- 4 euro)
Ik: "Hoooh no no no. Too much. Thank you."
Hij: "Oke you name price madam."
Ik: "200 Rupees."
Hij: "200 Rupees no possible madam. Is made from cupper. For you 400, last price"
Ik: "200 Rupees yes possible, MY last price!"
Hij: "No possible."
Ik: "Oke thank you, bye bye, namaste." En ik loop de winkel uit.
Zodra ik een stap buiten zet hoor ik dan toch de verlossende woorden achter me: "Oke madam, 200 Rupees."
Dank u wel meneer.

Dit principe werkt bijna altijd. Mocht het niet werken, de buurman heeft precies dezelfde spulletjes dus probeer ik het daar.

Naast alle inkopen die ik doe in Thamel moet ik veel mensen en voertuigen van me af slaan. Het schooiende jongetje die graag een koekje wil voor zijn zusje, taxi's en hun chauffeurs ("Excuse me madam, taxi?"), de man die houten violen en tijgerbalsem verkoopt, de ellendige motorrijders die de stad domineren, het mannetje die de riksha bestuurt, en de drugsverkopers.
Deze laatste categorie is mijn favoriet. Je loopt nietsvermoedend over straat wanneer er ineens iemand in je oor fluistert: "Pssst.. buy weed?" Een glimlach kan ik niet onderdrukken wanneer ik hem vriendelijk bedank. Vaak is het ook onduidelijk waar het gefluister vandaan komt en roep ik gewoon "nee" over straat. Mensen staren toch wel naar mijn blonde haren en blauwe ogen.
Naast wiet verkopen de mannetjes ook hasjies, opium, "a smoke", cocaine, heroine en morfine. Ja morfine. Misschien toch eens proberen.

Zodra de zon onder gaat (rond een uur of vijf) veranderen de straten van Thamel. Taxi's rijden harder, de winkels sluiten hun deuren en uit alle hoeken en gaten komen zwerfhonden te voorschijn waardoor het een beetje op een spookstad lijkt. En de honden nemen letterlijk de stad over. Ze blaffen de hele nacht, graven in het vuilnis en achtervolgen je in de enge donkere steegjes. Als hondenliefhebber heb ik er vaak aangedacht hoe hard ik de honden zou moeten schoppen, mocht ik aangevallen worden. Beesten zijn het.

Maar Thamel bevalt me wel. Er zijn mooiere, leukere en vooral schonere bezienswaardigheden in Nepal, maar het heeft wel iets. De drukte en alles er om heen; je moet er even aan wennen maar dan ga je er stiekem toch van houden.

1. Bart:
    16 december 2013
    Hahah! "de man die houten violen en tijgerbalsem verkoopt" Hard om gelachen. Geweldige combinatie ;)
  2. Je vader:
    16 december 2013
    Hallo wijfke, kei mooi maar dat met die morfine zou ik maar niet doen. Heel veel plezier en dat afdingen heb je goed afgekeken.
  3. Syl:
    16 december 2013
    Je kunt je broer wel blij maken met tijgerbalsem ;)
  4. Harrie:
    16 december 2013
    Blijf maar mooi van die morfine af, straks loop je als je terug bent de verkeerde kant op, op het voetbalveld!
  5. Gerrie:
    16 december 2013
    Wat een avonturen.!!! Geniet ervan en nog heel veel plezier.
  6. Ingrid:
    17 december 2013
    Kei leuk om alles te lezen. Geniet van je tijd. Veel plezier
  7. Riene:
    Ha Marlon,
    Mooi verslag weer! Geniet nog van het avontuur daar!! 't is zo weer voorbij... :)
  8. Michelle:
    17 december 2013
    Super leuk verhaal, ik zie je al lopen: hard 'NEE' roepend over straat! Haha! Heel veel plezier alvast in Tibet! Xxx
  9. Tiny v.d. Rijt:
    18 december 2013
    Hoi Marlon
    Wat een geweldige belefenissen,daar kun je bijne je hele leven nog van genieten. Jammer dat je dit met zo weinig mensen kunt delen. Ik wil je vast fijne Kerstdagen en een gelukkig en gezond 2014 wensen en tot spoedig weerzien. Ik ga met Annie naar Wenen.Tot........... Tiny
  10. Anita Daamen:
    21 december 2013
    Hoi Marlon. Ik weet niet hoeveel je daar van kerst mee krijgt, maar toch fijne feestdagen en een heel goed 2014!
    En geniet nog van je resterende tijd daar!
    Groetjes Anita Daamen.
  11. Amp en Anneke:
    22 december 2013
    Wat moet je vader toch trots op je zijn als ie leest, dat je ook bijna van blik of oud ijzer, goud of zilver kan maken!
  12. Carolien:
    28 december 2013
    hahaha die Marlon, het is weer een echt Marlon verhaal. Ik hoor het je al vertellen over een maand in de kroeg. Leuke belevenissen en herkenbaar. En die morfine laat die maar achterwege. xx