Guilin en Yangshuo

14 november 2013 - Guilin, China

Hallo allemaal,

Hier volgen even een aantal verhalen want ik loop een beetje achter dus het zal wel een enorme lap tekst worden. Maar goed, hier gaan we...

Na Huangshan ging ik met de trein naar Guilin. Toen ik net de trein uitstapte zag ik meteen twee bekende gezichten. Twee jongens waarmee ik op het Eckart college heb gezeten en die ik ook in Rusland was tegengekomen. Met hen ben ik ook wat dagen opgetrokken en had ik onder andere een bamboeboot gehuurd om door de prachtige natuur van Yangshuo te dobberen.

Die natuur is haast sprookjesachtig met een rivier die tussen bergen stroomt en alles is groen. Helaas is het nog steeds China en moest ik dit met duizenden andere Chinezen delen, wat toch veel foto's verpest ;-)

De dag erop ging ik naar de rijstvelden van Dragon's Backbone. Met zijn vele etages van rijsterrassen is het een indrukwekkend beeld. Een lokale attractie hier zijn de vrouwen van de Long Hair stammen. Juist, vrouwen met lang haar. Het is bizar dat toeristen dit willen zien, want wat is er nu mooi aan haar. De vrouwtjes halen ook maar wat graag hun haren uit de knot om vervolgens voor een bedrag van 10 yuan een foto te laten maken. Bedwelmd door de muffe-lang-niet-gewassen-haren-lucht bedankte is toch maar vriendelijk en hield ik het geld in mijn zak.

Guilin zelf is een leuk stadje met wat pagodes en toeristische dingen, maar wat me het meeste is bijgebleven is de enorme supermarkt tegenover mijn hostel. Ze hadden er letterlijk alles! Van massagestoelen tot aan ventilatoren en van verse vis tot aan rijen vol met noodles. Alle soorten en alle maten. Prachtig was het en ik keek mijn ogen uit. Ik was samen met een Engels meisje en we konden alleen maar "Wauwwww" zeggen bij elke nieuwe rij met eten of artikelen die je niet nodig hebt maar dolgraag wil hebben. Het was het hoogtepunt van de dag!

Na 3 nachten in Guilin nam ik de nachtbus om naar Hong Kong af te reizen. Deze bus was een slaapbus met bedden er in. Niet echt comfortabel en het leek alsof je in een doodskist lag. Met 3 uur vertraging door onbekende motorproblemen en een lange rit over hobbelige wegen kwam ik verrassend genoeg uitgeslapen aan in Hong Kong waarna ik de metro pakte om naar de University te gaan waar Lynn, een collega van thuis, op me stond te wachten.

1. Tiny v.d. Rijt:
    24 november 2013
    Hoi Marlon ,hier een kort berichtje vanuit Gerwen .Zo te horen en te lezen maak je het voortreffelijk in dat verre oosten. Ik ben vandaag naar de zwarte pieten,Joyce en Naomie, geweest.Bij deze wil ik je vast een heel fijne verjaardag wensen a.s. dinsdag en graag tot je volgende verhaal,geweldig