Trans-Mongolie express

1 oktober 2013 - Beijing, China

Lieve allemaal,

Het einde van de Trans-Mongolie express is bereikt. Ik ben in China! Op dit moment zit ik in Beijing (hetzelfde als Peking) in een Hutong (Chinese straat zoals we die uit de films kennen) in een vaag internetcafeetje, maar wel met internet. Dus hier volgt dan het langverwachte verslag.

Mijn reis begon in Sint Petersburg. Een hele mooie stad die me deed denken aan Parijs. Oude gebouwen in Renaissance stijl, fonteinen, bruggen, en pracht en praal. Vooral de Basiliek was het bezoek waard en was prachtig van buiten en binnen. Geheel in de Russisch orthodoxe stijl met veel goud, kleuren en ikonen.
De mensen vielen me ook reuze mee voor wat ik van Russen verwachtte. Ze waren soms zelfs aardig.

Dit was wel wat anders in Moskou. Het was een koude stad, een echte hoofdstad. De mensen waren nors en lachen niet. Ze kijken alsof ze je niet vertrouwen.
De stad zelf was ook minder mooi dan  St Petersburg. Veel nieuwe gebouwen en wolkenkrabbers. Maar ik had toch de meest toeristische dingen bezocht. Het Kremlin, waar de regering zit, de basiliek (minder mooi dan in St. P.), het mausoleum met de dode Lenin en het Rode Plein uiteraard.

Na Moskou vervolgde mijn reis naar Ekaterinburg, een stad die me erg verraste. Het oogde heel lelijk, maar toen ik de Red Line volgde (een wandeltour door de stad waarbij je een rode streep op de weg moet volgen) bleek het een hele coole stad te zijn! Veel kunst, beelden en  graffiti. Dingen die ik leuk vind dus.

Hierna op naar Krasnoyarsk. Ik heb niet veel van de stad gezien maar wel een grappige avond gehad met een stel Russische mannen. De wodka, hun levenswater, kwam meteen op tafel waardoor mijn Russisch ineens heel goed was. Ik weet niet hoe, maar ik sprak het vloeiend.

De volgende dag vertrok ik weer met de trein naar Irkutsk en dan met name naar Listvyanka, een klein dorpje bij het immens grote Baikalmeer. Erg leuk dorp, heel simpel met houten huisjes, en veel kraampjes op straat waar ze typisch Russisch eten verkochten. Ik sliep in een leuk hostel en had erg gelachen met mijn kamergenoten uit heel de wereld.

Na 2 nachten ging ik weer verder. Nu op naar Mongolie!
Op het station in Ulaanbaatar werd ik opgewacht om naar het Terelj National Park gebracht te worden. Een prachtig park! Het landschap in Mongolie lijkt oneindig en af en toe zie je de typische gertenten. Ik sliep ook in zo'n tent. Wel in een toeristisch gerkamp wat me tegenviel, maar ik was er alleen met mijn gids dus veel toeristen heb ik niet gezien.
In Terelj heb ik ook paardgereden over de steppen. Ja ja, Marlon op een paard, het moet niet gekker worden. Gelukkig volgde het paard de rest dus hoefde ik alleen maar te zitten.
Ook in het park bezocht ik mijn eerste Boeddhistische klooster. Boven op een berg, waar dus een flinke wandeltocht aan vooraf ging. Maar ZO de moeite waard! Schitterend. Alle kleuren, goud, beelden, etc, en dan ook de rust die het geheel uitstraalt. Om over het oneindige uitzicht maar te zwijgen.

Na 2 nachten in de ger, ging ik naar de hoofdstad Ulaanbaatar (UB). Een enorme smogwolke verpletterde me waardoor het moeilijk was om te ademen. Maar ik heb het overleefd.
In de stad had ik het Sukhbaatar plein bezocht en het Boeddhistische klooster. Deze was veel groter en toeristischer dan die in Terelj. Maar ook hier had ik genoten omdat ik in een tempel de monniken zag bidden en zingen. Iets wat toch heel apart is.
In mijn hotel sliep ook een Nederlands meisje die ik al in Moskou had leren kennen, dus samen hadden we nog gegeten en de dag afgesloten in de Ierse Pub. Hier had ik ook afgesproken met mensen die ik al eerder tijdens mijn reis ontmoet had. Heel gezellig en een fijne afsluiting van Mongolie.

De volgende ochtend vertrokken we wederom met de trein naar China, met Beijing als eindbestemming.
China is zo veel anders dan Rusland en Moskou, maar helemaal wat ik verwachtte.
Ik tref het wel want vandaag (1 okt) is het National Day. De 64ste verjaardag van de Peoples Republic of China. Aan deze feestdag wordt ook meteen een hele feestweek gekoppeld, dus het is erg druk in de stad met Chinezen uit het hele land. Ik ben benieuwd wat ik allemaal ga zien.

China is wel een stuk viezer. De mensen roggelen en spugen op straat en laten een enorme puinhoop achter. Iets waar ik met mijn smetvrees toch even aan moet wennen.

Maar ik vermaak me dus goed!

Het treinreizen viel ook reuze mee. Ik had elke keer mensen ontmoet, voornamelijk toeristen, wat het erg gezellig onderweg maakte. Iedereen deelt zijn eten en lekkers met elkaar en je zweeft maar wat rond in de trein om de tijd te doden. Maar echt verveeld heb ik me niet. Gelukkig maar.

Vandaag ga ik niet heel veel zien en doen want veel gelegenheden zijn gesloten in verband met de feestdag. Toch is er heel veel levendigheid op straat wat het ook erg interessant maakt.

Ik had al wat foto's geupload van Rusland. Deze week zal ik er nog meer bijzetten van Mongolie en de eerste paar uit China.

Dus geen zorgen familie en vrienden. Alles gaat goed, ik vermaak me ook nog steeds goed en ik wil nog lang niet naar huis!

Heeeeeel veel liefs uit het mooie China,

xxx Marlon

1. Bart:
    Ah! Eindelijk een verhaaltje. Goed bezig en mooie foto's! Gaat zo voort! X
  2. Judith:
    1 oktober 2013
    Leukkk Marlon! Leuk om je verhaal te lezen, wat een bijzondere reis. Fijn om te horen dat het goed met je gaat :). Heel veel plezier in China en tot je volgende verhaaltje xxxx
  3. Jean de Sande:
    1 oktober 2013
    Mooie foto's Marlon! Ben benieuwd wat je allemaal moet drinken om vloeiend chinees te gaan praten! Veel plezier nog!
  4. Vorst:
    1 oktober 2013
    wij kennen elkaar niet, maar ik ben de zus van Anneke van Lierop en dus tante van Olga én SYLVIA, vandaar mijn interesse. Erg leuk om je te volgen; véél Mooi's én vuurwerk toegewenst in China. Tot lezens.
  5. Syl:
    1 oktober 2013
    Leuk om je verhalen te lezen, Lon! En de foto's erbij maken het wel af. Had je eigenlijk niet langer in Mongolië willen blijven? Veel plezier in China en iedereen waarbij je langs gaat! X
  6. Michelle:
    Marlon!
    Wat een leuk verhaal en wat heb je al een hoop meegemaakt! Veel plezier in China en plaats maar snel weer een nieuw berichtje:)
    Liefs Michelle
  7. Nelly v, Lierop:
    1 oktober 2013
    Hallo Marlon, fijn te horen dat het heel goed met je gaat,en ja hoor ,wat drank allemaal niet kan doen,leuk hoor. Mooie foto's. Goeie reis verder, en we horen wel weer wat,geniet er van.groetjes Henk en Nelly.
  8. Kel:
    2 oktober 2013
    Hee meissie, fijn om te horen dat je het leuk hebt en dat het allemaal goed gaat :)! Blijf vooral zo schrijven, want we hebben hier in een deuk gelegen om je verhaal! Zoals je al begrepen had, hebben we zondag met 2-0 gewonnen, dus het was feest in de kantine! Grappig dat je je mini shirtje van RKVV Nederwetten bij hebt hahaha! Heel veel plezier in China! Doe Hans en Linda de groeten van me als je daar bent!
    Ik mis je :), dikke kus.

P.s. Het is al bijna 24 januari hihi!!
  9. Anja:
    2 oktober 2013
    Fijn voor ons dat je internet hebt. Dan kunnen we mee genieten van jouw reis. De foto's zijn heel mooi. Het is wel een hele andere wereld dan hier. Geniet volop en laat gauw weer wat van je horen en zien.
    Groetjes
  10. Lilian:
    2 oktober 2013
    Hey Marlon, een heel verhaal om op mijn telefoon te lezen.... morgen even op mijn pc lezen..... veel plezier!
  11. Tiny v.d. Rijt:
    6 oktober 2013
    Geweldig mooi verhaal en ervaring waar je je leven lang profijt van zult ondervinden. Er zullen veel jonge lui jaloers op jou zijn . Ik hoop weer spoedig van jou te horen en nog een fijne reis.
    Tiny v/d/ Rijt.